Tuesday, October 21, 2008

"Armastuse valem" Mari Vihmand, Rahvusooper Estonia

............
Käisin ooperis.
Ei. Ei midagi, lihtsalt tahtsin, et te teaksite - me oleme nüüd igal pool. Maa peal. Käime ja vaatame. Kasvame, nagu seened, bakterid või psoriaas isegi. Põhiline söömine toimub seest, aga juba paistame välja ka. Sööme ja kakame. Sõnu ka. Aga sõnadega on vastupidi, ennem kakame siis sööme neid. Hiljem. Ennem armastame. Otsime valemit, siis kalkuleerime, et kas tasub. Armastada, ma mõtlen. Sööma peab niikuinii, ilma ei saa.
x+y=kahtlemata mitu saiapätsi ja piima ka, muidu luud lagunevad laiali ja jalad ei jaksa ooperisse viia ja silmad ei jaksa lugeda:
"...ooper mõtiskleb selle üle, kellele kuulub kõigi poolt jumaldatud staar ja tema armastus, kas igavest armastust on olemas ja mis on selle valem? "
Ooperis ja mõtiskletakse!! Kes suudab sellise lärmi taustal üldse midagi mõelda!
Aga, ei. Tuli mõte. Mitu isegi.
Esimene: no kuulge hästi panete, aga miks nii palju rahvast laval ? Ja miks see kirjaniku tädi seal ees sätendas? Oli seda vaja? Ma mõtlen seda sädelust?
Teiseks, miks eesti keel ei tule välja? Ilus keel ju, a mis värk on? Miks libreto nii tobe oli? Sõnad said otsa, Maimukesekene.?
OK, ma ei hakka nüüd langema. Tegelikult ma olin üllatunud. Mõlemad vaatused vaatasin ära. Süžee oli halb. Tõesti halb. See teema ju ei huvita, ammu enam mitte. Kirjutage "Kroonikale" muusika, tuleb vähe aktuaalsem.
Lavastajale pole midagi ette heita. Proua Kolle võite enda üle uhkust tunda, tavaliselt saavad minu poolt võtta just lavastajad. Lihtsalt vaadake teinekord paremini ette kas teema ikka tõesti korda läheb. Nüüd, ma kujutan ette, on uksed veidi rohkem avali ka.
Saab rohkem öelda kui kök mök.
Äkki isegi mind lastakse lavale. Küll juba mina armastuse valemit tean. Näm -näm

Mari Vihmand «Armastuse valem»
Lavastaja: Liis Kolle

Libreto: Maimu Berg
Muusikaline juht: Arvo Volmer
Dirigendid: Arvo Volmer, Mihhail Gerts

Esiettekanne Rahvusooperis Estonia 17. oktoobril 2008

No comments: